Bohaterowie baśni - praca zdalna 27.01.2021
Środa
Witajcie Pszczółki. Tradycyjnie dzień rozpoczynamy od gimnastyki. Dzisiaj zestaw sześciu ćwiczeń na środę. Jeśli macie ochotę na aktywność fizyczną, a brakuje Wam pomysłu, możecie poszukać inspiracji na plakacie.
1. Rebusy fonetyczne: Kto wpadł w śnieg?
Rodzic wymienia nazwy przedmiotów, zwierząt, roślin, powtarzając je kilka razy. Dziecko słucha, a potem łączy pierwsze głoski z tych nazw. Podaje powstałe imiona dzieci, które wpadły w śnieg. np.:
aparat, lato, arbuzy (Ala)
lustro, ekran, nogi, koty, astry (Lenka)
model, igła, krowa, osa, łopata, aparat, jajka (Mikołaj).
2. Baśniowe nieporozumienie – zabawa doskonaląca koncentrację uwagi
Rodzic odczytuje opowiadanie nawiązujące do bajki "Jaś i Małgosia", ale większość zdań zawiera informacje niezgodne z jej treścią. Dziecko sygnalizują je, stukając klockiem o klocek i podaje prawidłową wersję, po czym rodzic kontynuuje opowiadanie.
Dawno temu, w pewnym lesie, w małym domku mieszkało rodzeństwo.
Chłopczyk miał na imię Jaś, a dziewczynka Czerwony Kapturek (Małgosia).
Któregoś dnia dzieci wybrały się do miasta (do lasu). Na leśnej polanie stał ogromny zamek (mała chatka). Chatka była zbudowana z lodu i morskiej piany (z piernika i czekolady). Głodne dzieci ułamały po kawałeczku piernika, a wtedy z chatki wyszła dobra wróżka (zła czarownica). Wiedźma postanowiła zjeść Jasia i zamknęła go w lodówce (w komórce). Małgosi kazała oddzielać groch od popiołu i prasować jej balowe suknie (sprzątać chatę i karmić Jasia). Dzieci u czarownicy czuły się bardzo szczęśliwe (bały się). W końcu nadszedł dzień, w którym Baba Jaga postanowiła zjeść Pinokia (Jasia). Kazała dziewczynce nazbierać pachnących kwiatów (suchych gałązek) i rozpalić nimi w piecu. Małgosia udawała, że nie potrafi rozpalić ognia. Gdy czarownica zbliżyła się do pieca, dziewczynka podała jej zatrute jabłko (wepchnęła ją do środka). Królewna Śnieżka (Małgosia) uwolniła braciszka z komórki. Dzieci wróciły do domu na latającym dywanie (biegiem).
3. Baśniowa krzyżówka
Na pewno każdy z Was ma swojego ulubionego bohatera baśni. A jak wielu ich znacie? Zapraszamy Was do rozwiązania baśniowej krzyżówki z hasłem. Hasło można wysłać na e-mail p. Izy, bardzo się ucieszy :)
4. Baśniowa wyprawa – zestaw ćwiczeń ruchowych z wykorzystaniem elementów metody R. Labana i opowieści ruchowej J.G. Thulina
Dziecko wykonuje ćwiczenia zgodnie z poleceniami. Rodzic wprowadza dziecko do tematyki zabaw: Wybieramy się do krainy bajek i baśni, gdzie spotkamy się z jej mieszkańcami. Przed nami daleka i niebezpieczna droga. Wyprawę rozpoczynamy szybkim marszem.
Przejście przez mostek – zabawa z elementem skoku, ćwiczenie na wyczucie własnego ciała i przestrzeni
Natrafiliśmy na pierwszą przeszkodę – zaczarowany strumyk. Teraz musimy przejść przez wąską kładkę, stawiając stopę za stopą. Uwaga! Czarownica zepsuła kładkę, brakuje kilku desek. Musimy przeskoczyć na brzeg tak, aby nie wpaść do wody.
Jaskinia smoka – zabawa na czworakach, ćwiczenie na wyczucie płynności ruchów
Spójrz... tam niedaleko jest jaskinia. To jaskinia smoka i jedyne wejście do krainy bajek. Podejdźmy do niej na palcach. Czy słyszysz chrapanie smoka? Przejdziemy na czworakach, jak najciszej, żeby go nie obudzić. Poruszamy się slalomem w bardzo wąskich korytarzach jaskini.
Przesuń kamień – ćwiczenie na wyczucie ciężaru ciała i siły
Droga przez jaskinię się kończy. Ale co to? Wyjście zasłania olbrzymi kamień. Musimy go przesunąć. Użyjcie wszystkich sił i popychajcie go jak najmocniej... Hurra! Udało się!
Spotkanie z krasnalami – improwizacja ruchowa przy muzyce, ćwiczenie na kształtowanie czujności, rozwijanie inwencji twórczej dziecka
Przed nami wolna droga do krainy bajek. Patrzcie! Na polanie jest mała chatka, podejdźmy do niej bardzo ostrożnie... Zajrzyjmy przez okienko. To chatka krasnali. Zatańczcie razem z nimi wesoły taniec.
Czary – ćwiczenie na wyczucie świadomości własnego ciała
Co to? Zła czarownica zamieniła nas w krasnale! Maszerujemy, staramy się przyspieszyć, żeby uciec przed wiedźmą! Teraz odwróciła czary i zamieniła nas w wielkoludy! Stawiamy olbrzymie kroki, sięgamy głową do chmur! Na szczęście dobra wróżka zdjęła zły czar.
Przebudzenie smoka – ćwiczenie na wyczucie świadomości własnego ciała, doskonalenie płynności ruchów
Coś złego się dzieje! Zerwał się mocny wiatr – porusza gałęziami drzew i przechyla konary tak, jakby chciał wyrwać drzewa z korzeniami. Na szczęście korzenie mocno tkwią w ziemi. To nie wiatr! To obudził się groźny smok, który idzie w naszą stronę. Zieje ogniem i głośno ryczy! Uciekajmy!
Ucieczka przez gęsty las – ćwiczenie na kształtowanie płynności ruchów, wyczucie przestrzeni i czasu
Szybko przedzieramy się przez bardzo gęsty las, niektóre drzewa musimy obiec dookoła. Teraz zwolnijmy – pod wieloma gałęziami musimy się pochylić, a nawet przeczołgać i poodgarniać niskie gałęzie.
Powrót do domu – zabawa uspokajająca
Udało nam się dotrzeć do polany. Ułóżcie się wygodnie i odpocznijcie. Wracamy do domu.
5. Ćwiczenia klasyfikacyjne: Dopasuj tytuł baśni do przedmiotów
6. Zabawa: Dokończ za mnie
Rodzic podaje pierwszą część tytułu baśni, a dziecko dopowiada jego dalszą część. Np.
Kot... (w butach)
Dziewczynka... (z zapałkami)
Czerwony... (Kapturek)
O rybaku i złotej... (rybce)
Brzydkie... (kaczątko)
Królewna... (Śnieżka)
Lampa... (Aladyna)
Jaś i... (Małgosia)
Śpiąca... (Królewna)
7. Układanie zagadek
Dziecko w kilku zdaniach opowiada o wybranej postaci z bajki. Zadaniem rodzica jest odgadnąć, o jaką postać chodzi. Następnie rodzic wymyśla zagadkę dla dziecka, opisując wybraną postać z bajki. Zabawa powtarza się.
8. Czy znacie tego bajkowego bohatera? Gdzie można go spotkać?
9. Zabawa plastyczna
Wykonajcie pracę plastyczną przestawiającego swojego ulubionego baśniowego bohatera. Wykorzystajcie materiały i przybory, które macie w domu. Postarajcie się, aby Wasza praca była staranna i zajmowała całą powierzchnię kartonu. Gdy już wszyscy wrócimy do przedszkola, chętnie wykorzystamy Wasze prace do ozdobienia tablicy w naszej sali.
10. Karty pracy
Karta pracy 1 [.png, 611.72 kB]
Karta pracy 2 [.png, 556.23 kB]