Planety w Układzie Słonecznym - praca zdalna 12.04.2021
Pomoce do przygotowania przez rodziców w domu: nagranie dowolnej muzyki, odtwarzacz CD, zdjęcia planet, które znajdują się w Układzie Słonecznym, obrazek przedstawiający Układ Słoneczny, obrazek przedstawiający kosmos, litery k, o, s, m, o, s, balon, flamaster, piłka, kartka A4, farby, kredki.
1. Joga dla dzieci - wyprawa w kosmos
2. Wyjaśnianie pojęcia Układ Słoneczny
Dziecko ogląda obrazek przedstawiający Układ Słoneczny. Rodzic tłumaczy czym jest Układ Słoneczny. Układ Słoneczny to Słońce i osiem krążących wokół niego planet. Dziecko wymienia nazwy planet, następnie rodzic opowiada, która planeta jest największa (Jowisz), która najmniejsza (Merkury), która znajduje się blisko Ziemi (Wenus), a która jest na samym końcu Układu Słonecznego (Neptun).
3. Nauka piosenki Kosmos
Ref. Kosmos jest ogromny
i wciąż niezbadany,
ale osiem planet
bardzo dobrze znamy.
One nieprzerwanie
krążą wokół Słońca.
A Słońce to gwiazda,
jasna i gorąca.
Merkury jest najmniejszy
i krąży powoli.
Wenus, widoczna z daleka,
to najgorętsza planeta.
Ziemia – to tu mieszkamy,
na niej powstało życie.
Mars jest w kolorach czerwieni,
sporo tu skał i kamieni.
Jowisz z wszystkich największy,
z Wielką Czerwoną Plamą.
Saturn ma siedem pierścieni,
barwami toffi się mieni.
Uran, błękitna kula,
jakby mgłą otoczona.
Neptun na końcu wiruje,
tu zimno nie ustępuje.
Ref. Kosmos...
4. Zabawa ruchowa Dotknij.
Dziecko porusza się przy piosence Kosmos. Podczas przerwy w grze musi dotknąć jakiegoś przedmiotu w kolorze, którego nazwę podał rodzic.
5. Prawidłowe posługiwanie się liczebnikami porządkowymi w zakresie dziesięciu – Zabawa Pierwszy, drugi
Rodzic rozkłada zdjęcia planet, które znajdują się w Układzie Słonecznym. Prosi dziecko, aby ułożyło planety od tej, która jest najbliżej Słońca do tej, która jest najdalej. Dziecko wymienia: Pierwszy jest Merkury, drugą planetą jest Wenus, trzecia planeta to Ziemia itd. Każdą z planet opisuje z wyglądu.
6. Zabawa interaktywna Kosmiczne rytmy
7. Rozmowa na temat kosmosu
Dziecko ogląda zdjęcie kosmosu. Opisuje obrazek. Rodzic pyta: Co to jest kosmos? Dziecko zastanawia się nad pytaniem i odpowiada na podstawie własnych przemyśleń.
Kosmos to olbrzymia przestrzeń, która nas otacza; inaczej zwana wszechświatem.
Dziecko dzieli słowo kosmos na sylaby i na głoski (6-latki). Podaje głoskę w nagłosie (n) i wygłosie (s). Układa z liter wyraz kosmos.
8. Ćwiczenia z piłką
Dziecko stoi, stopy ma złączone, wykonuje skłon tułowia w przód i toczą piłkę dookoła swoich stóp w prawą stronę, a na sygnał rodzica – w lewą stronę. Następnie w siadzie prostym toczy piłkę po nogach w stronę stóp i z powrotem do pozycji wyjściowej, a na koniec w siadzie skrzyżnym wykonuje skręt tułowia w prawo i kładzie piłeczkę za plecami, wraca do pozycji wyjściowej, wykonuje skręt tułowia w lewo i podnosi piłkę.
9. Zabawa dydaktyczna - Jak powstał wszechświat?
Rodzic nawiązuje do Wielkiego Wybuchu, mówiąc:
Na początku wszechświat był mały, ściśnięty. Dopiero wybuch sprawił, że wszechświat się rozszerzył, powstały nowe ciała niebieskie – planety, gwiazdy… Kosmos jest cały czas w ruchu, rozszerza się.
Rodzic rysuje na lekko napompowanym balonie (małej kulce) kilka gwiazd i planet blisko siebie. Następnie pompuje balon. Dziecko widzi, że gwiazdy i planety oddalają się od siebie.
10. Praca plastyczna – Kosmos
Dziecko maluje farbami kosmos. Miesza kolory, wykorzystuje kolor granatowy, niebieski, fioletowy oraz czarny. Gdy pracy wyschnie dorysowuje białą lub żółtą kredką gwiazdy.