Pogoda w kratkę
Pogoda w kratkę
Kwiecień, plecień – wyjaśnienie znaczenia przysłowia (film)
https://www.youtube.com/watch?v=6700KjlwT3s
Piktogramy zjawisk atmosferycznych – praca plastyczna, do wspólnego przygotowania razem z dziećmi. Potrzebne będą karteczki 10x10, na których rysujemy symbole pogody: słońce, deszcz, tęcza, burza, wiatr, śnieg, mgła.
Kapryśna pogoda – gra dydaktyczna. Utrwalenie nazw i wyglądu symboli pogodowych. Rozdajemy dzieciom packę na muchy (bądź inny przedmiot, który spełni tę samą funkcję). Wypowiadamy głośny nazwy piktogramów, np. deszcz, słońce itp. Zadaniem dzieci jest jak najszybsze klepnięcie packą piktogramu, którego nazwę usłyszą.
Kulki z papieru – zgniatanie kul z różnych rodzajów papieru. Kule przydadzą się do kolejnej zabawy.
Deszczowe kropelki – zabawa ruchowa. Dzieci mają za zadanie wcelować kulkami do pojemnika/wiaderka. Po zakończeniu rundy liczymy, ile kul udało się wrzucić. Zabawę można powtarzać kilka razy.
Fabryka chmur – zabawa badawcza. Po obejrzeniu filmu, zachęcam do wykonania doświadczenia z dziećmi w domu.
https://www.youtube.com/watch?v=SLa6nLWOYWA
Co by było, gdyby przestał padać deszcz – uświadomienie dzieciom znaczenia wody dla człowieka, roślin, zwierząt.
Deszczowy spacerek – zabawa paluszkowa
Poszła pani na spacerek –
marsz wskazującego i środkowego palca po podłodze
Deszczowe chmury przywiał wiaterek –
delikatne dmuchanie
Gdy daleko od domu już była, deszcz zaczął padać, parasol rozłożyła-
wskazujący palec lewej ręki prostopadle dotyka spodu prawej ręki ułożonej nad nim
Gdy kropla za kroplą spadała, Pani pod parasol się schowała –
na wierzch prawej ręki spadają krople wystukiwane lewą ręką
Gdy deszczyk przestał padać, parasol złożyła i do domuwróciła –
prawa ręka zamyka się nad prostopadle ułożonym do niej palcem. wskazującym lewej dłoni, następnie palce: wskazujący i środkowy prawej ręki maszerują
Z małej chmurki – ćwiczenie grafomotoryczne. Dziecko najpierw maluje chmurki, a następnie kreśli pionowe linie – rysowanie deszczu.
Jak powstaje tęcza – wysłuchanie wiersza „Tęcza”
Lśni na niebie tęcza,
śliczna, kolorowa.
Pytają się dzieci: – Kto ją namalował?
Słonko malowało pędzelkiem ze złota.
Udała się słonku malarska robota.
https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU
Kolory tęczy – praca plastyczna. Malujemy tęczę farbami, od lewej do prawej, starając się zachować płynność i śmiałość pociągnięć pędzlem. Nazywamy kolory.
Tęczowe wieże – zabawa matematyczna. Budowanie wieży z klocków zgodnie z instrukcją kolorystyczną, przeliczanie elementów.
Pogoda w kratkę – zajęcia muzyczne z nauką piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=FQUB4NuoafU
Wycinamy kałuże z papieru, rozkładamy na podłodze, a dzieciom wręczamy parasol. Dzieci tańczą z parasolem, a podczas refrenu przeskakują przez kałuże. Nauka refrenu piosenki.
Zabawa logopedyczna
wieje wiatr: dmuchanie z różnym natężeniem, słabo – mocno
pada deszczyk: kap, kap, kap
parasolka: nakładanie wargi górnej na dolną
Ćwiczenia powtarzamy kilka razy.
Tęczowe bańki mydlane – zabawa w tworzenie i puszczanie baniek mydlanych
Przepisy:
Składniki: 0,5 litra wody, 50 ml płynu do naczyń, kilka kropli gliceryny.
Składniki: robimy gęsty syrop z wody i cukru, 250 ml wody, 50 ml płynu do naczyń
Płyn do naczyń można zastąpić szarym mydłem bądź szamponem do włosów.
Bańki możemy puszczać: słomką z pociętą w słoneczko końcówką, rękoma, trzepaczką do jajek, lejkiem, bądź wykorzystać cienki drucik do zrobienia obręczy/oczka do puszczania baniek