Poznajemy kuchnię - praca zdalna 01.02.2021
Kochani, to już ostatni dzień zdalnej nauki, od wtorku widzimy się w przedszkolu. Aby tradycji stało się zadość, proponujemy Wam rozpoczęcia dnia od gimnastyki. Dziś do wspólnej zabawy zapraszają Was Świeżaki.
1. Co to takiego? – zagadki słowne (autor Magdalena Nowak).
Jako wprowadzenie do tematu rodzic czyta dzieciom kilka zagadek. Po odgadnięciu zagadki dziecko ma za zadanie odnaleźć wśród kilku
obrazków ilustrację przedmiotu, o którym mowa.
Ma długą rączkę, służy do smażenia.
Surowe jajko w sadzone przemienia. (patelnia)
Może być duży, może być mały.
Do zup gotowania jest wprost doskonały. (garnek)
Może mieć ząbki, może być gładki.
Pokroisz nim warzywa do pysznej sałatki. (nóż)
Lody pięknie w niej wyglądają.
Z niej galaretkę dzieci zajadają. (salaterka)
Bardzo przydatny, choć hałasuje.
Bitą śmietanę w mig przygotuje. (mikser)
Może być z plastiku, może być drewniana.
Podczas krojenia używa jej mama. (deska do krojenia)
Podłużna, okrągła – służy do pieczenia.
Masę z jaj i mąki w ciasto wnet zamienia. (blacha do pieczenia)
Położysz na nim kanapkę, położysz kotlecik.
Do zlewu po jedzeniu odnoszą go dzieci. (talerz)
2. Wyprawa do domowej kuchni
Dziecko wraz z rodzicem udaje się do kuchni. Oglądają wspólnie wyposażenia kuchni. Dziecko określa, co można przygotować na obiad z produktów, które znajdują się w kuchni.
Dziecko mierzy kuchnię za pomocą różnych miarek, np. krokami, stopa za stopą, przy pomocy sznurka.
Rodzic prezentuje fotografie przedstawiające dzieci korzystające z elektrycznego sprzętu kuchennego. Na podstawie zdjęć [.pdf, 3.29 MB] przeprowadza rozmowę dotyczącą zasad bezpieczeństwa podczas użytkowania tych urządzeń, zwracając szczególną uwagę na zakaz samodzielnego (bez nadzoru rodziców) korzystania.
3. Zabawa interaktywna w Kuchni
Dzięki tej zabawie nie tylko utrwalicie zasady bezpieczeństwa obowiązujące w kuchni, ale też odkryjecie kilka ciekawostek.
4. "Rymy kuchenne" – wysłuchanie fragmentów wiersza Doroty Gellner.
Po wysłuchaniu utworu rodzic inicjuje rozmowę, kierując do dzieci przykładowe pytania: Jak nazywa się osoba, która gotuje? Gdzie oprócz przedszkolnej kuchni można spotkać kucharza? Czym zajmuje się kucharz? Co jest potrzebne kucharzowi w pracy?
Rymy kuchenne (Dorota Gellner)
Był sobie kucharz z duszą poety,
co smażył wiersze oraz kotlety,
więc oprócz mięsa trzymał w kredensie
litr atramentu i pióro gęsie (...).
Zaledwie rano przy kuchni stanął,
rymował "zrazy" z "kaszą gryczaną". (...)
Z "koprem" genialnie rymował "raki",
"kurczę" z "mizerią", z "papryką" - "flaki". (...)
Głowił się, biedak, niejeden ranek,
nim "gęś" zrymował i... "majeranek". (...)
Mijały lata, wiosny i zimy,
a on wciąż tworzył kuchenne rymy
i choć te rymy, jak tu widzimy,
nie były takie jak inne rymy,
wszystko, co stworzył w chwili natchnienia,
było poezją dla podniebienia.
5. Ćwiczenia słuchowe Odgłosy kuchni
Zadaniem dziecka jest odgadnięciem, jaki sprzęt kuchenny lub przedmiot znajdujący się w kuchni wydaje dany odgłos. Rodzi może poprosić dziecko o zamknięcie oczu lub odwrócenie się,
6. Zabawa muzyczno-ruchowa
Dla wszystkich wielbicieli Pana Miłosza chwila relaksu z piosenką i ruchem. Do zabawy potrzebne są dwie osoby, może to być rodzeństwo lub rodzic i dziecko.
7. Szukamy ukrytych przedmiotów – zabawa tropiąca.
Rodzic ukrywa w pomieszczeniu różne przedmioty potrzebne kucharzowi w pracy, np. sztućce, talerze, łyżki wazowe, deskę, sitko, garnki, pokrywki. Zadaniem dziecka jest odszukanie przedmiotów, nazwanie ich i opowiedzenie, do czego służą. Jeśli mają problem ze znalezieniem czegoś, rodzic udziela wskazówek słownych.
8. Zabawa interaktywna Kucharz