Praca zdalna dla Pszczółek na kwarantannie.
e-scenariusze do pracy zdalnej
Piosenki do pobrania oraz flipbooki do wydruku ze wszystkich pakietów wydawnictwa MAC będą zamieszczone na stronie www.mac.pl/piosenki; www.mac.pl/flipbooki
Scenariusz do pracy zdalnej poziom BB+. „ Dbam swoje o zdrowie i bezpieczeństwo”
Na tydzień: ,,Dbam o swoje zdrowie i bezpieczeństwo” składają się następujące tematy dnia:
- Dzień pierwszy: Piramida zdrowia
- Cele główne: zapoznanie z zasadami zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia
- Cele operacyjne:
Dziecko:
- wskazuje produkty spożywcze, których powinniśmy spożywać najmniej i najwięcej,
- omawia zawartość piramidy zdrowego odżywiania i zdrowego stylu życia,
- omawia zachowania prozdrowotne,
- projektuje zdrowe menu na jeden dzień,
- utrwala figury geometryczne,
- wykonuje swoją własną piramidę żywienia.
- Dzień drugi: Dbam o czystość i zdrowie
- Cele główne: poznawanie różnych czynności służących utrzymaniu higieny, poznawanie czynników warunkujących zdrowie, przyzwyczajanie do systematycznego dbania o higienę osobistą.
- Cele operacyjne:
Dziecko:
- nazywa czynności higieniczne i przedmioty służące do utrzymania higieny osobistej, opisuje ich zastosowanie,
- wymienia zachowania sprzyjające zdrowiu,
- wymienia powody, dla których powinniśmy dbać o swoje zdrowie,
- rozumie wpływ systematycznego dbania o czystość ciała na zdrowie,
- wykonuje eksperyment i prowadzi obserwacje.
- Dzień trzeci: Kocia muzyka – poznawanie litery k, K
- Cele główne: wprowadzenie nowej litery k, K
- Cele operacyjne: rozwijanie mowy, rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej, rozwijanie słuchu fonematycznego.
Dziecko:
- wypowiada się całymi zdaniami,
- dzieli słowa na głoski,
- rysuje po śladzie kształt litery k, K,
- ilustruje w dowolny sposób utwór muzyczny,
- wyodrębnia literę k, K spośród innych liter.
- Dzień czwarty: Bezpieczeństwo w domu i poza nim
- Cele główne: opisywanie niebezpieczeństw zagrażających w domu i poza nim, nabywanie umiejętności przewidywania konsekwencji niebezpiecznych zachowań, poznawanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, rozwijanie sprawności ruchowej.
- Cele operacyjne:
Dziecko:
- wymienia zachowania sprzyjające lub zagrażające bezpieczeństwu i życiu w domu i poza nim,
- wymienia konsekwencje wybranych niebezpiecznych zachowań,
- podaje sposoby radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia,
- wykonuje ćwiczenia ruchowe.
- Dzień piąty: Zdrowe zęby – ważna sprawa
- Cele główne: zachęcanie do dbania o higienę jamy ustnej, zapoznanie z pracą stomatologa, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego.
- Cele operacyjne:
Dziecko:
- dba o higienę jamy ustnej,
- wymienia zasady zdrowego odżywiania, które mają wpływ na zdrowie zębów,
- formułuje hipotezy i przeprowadza eksperyment.
MATERIAŁY DLA RODZICA
Dzień pierwszy: Piramida zdrowia
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:
wydruk (lub obraz w komputerze) piramidy zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia; gazetki promocyjne ze sklepów spożywczych, klej, nożyczki, flamastry, kredki; produkty spożywcze dostępne w domu; piłka
- Rozmowa na temat piramidy zdrowia
Rodzic pokazuje dziecku piramidę zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia. Wyjaśnia, że na szczycie piramidy znajdują się produkty, które powinniśmy spożywać najrzadziej, a w podstawie piramidy te produkty, które są najzdrowsze i powinniśmy jeść je najczęściej. Zadaje dziecku pytania:
- Jaką figurę geometryczną przypomina ci piramida zdrowia?
- Jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej? Dlaczego?
- Czego powinniśmy jeść najmniej?
- Dlaczego w podstawie piramidy znajdują się obrazy związane z aktywnością fizyczną?
- Co oznacza według ciebie „zdrowy styl życia”?
- Co to są witaminy? Które z produktów zawierają najwięcej witamin – te, które znajdują się na piramidzie zdrowia, czy te, których powinniśmy unikać?
- Zabawa w kolory zdrowia
Rodzic siada naprzeciwko dziecka. Wymienia na przemian z dzieckiem różne produkty spożywcze – zdrowe (np. nazwy warzyw, owoców, ryby itp.) i niezdrowe (napoje gazowane, słodycze itp.). Na zmianę łapią piłkę, gdy wymieniane są produkty zdrowe, a unikają złapania piłki, kiedy wymieniane są produkty niezdrowe.
- Przegląd lodówki
Rodzic wraz z dzieckiem przegląda i analizuje produkty spożywcze znajdujące się w domu, porównując je z piramidą zdrowia. Rodzic, pokazując kolejne produkty, dopytuje dziecko, czy dany produkt jest zdrowy czy niezdrowy i jak często powinien pojawiać się w jadłospisie domowników.
- Zdrowy jadłospis
Dziecko z pomocą rodzica planuje zdrowy jadłospis na jeden dzień. Dziecko wymyśla dania na śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację, które będą zdrowe (będą zawierały zdrowe produkty z piramidy zdrowia) i które lubi jeść. Rysuje wymyślony jadłospis na kartce. Jeśli to możliwe, warto zaplanować dzień, w którym posiłki w domu będą przyrządzone zgodnie z jadłospisem stworzonym przez dziecko.
- Zabawa ruchowa – Piramida
Rodzic układa na podłodze trójkąt (np. ze sznurka), podzielony poziomo na sześć części. Dziecko staje w odstępie około 2 m od wierzchołka trójkąta i stara się rzucić piłką (woreczkiem, małą maskotką) do celu – im bliżej podstawy trafi, tym więcej zdobywa punktów (punkty od 1 do 6).
- Wykonanie własnej piramidy zdrowego żywienia i zdrowego stylu życia
Rodzic rysuje na dużej kartce zarys piramidy (trójkąt podzielony poziomo na 6 części). Zadaniem dziecka jest wyciąć z dostępnych gazetek promocyjnych sklepów spożywczych produkty, które umieści na piramidzie zdrowego żywienia. Na najniższym poziomie piramidy dziecko dorysowuje swoje pomysły na aktywność fizyczną.
Dzień drugi: Dbam o czystość i zdrowie
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:
przybory toaletowe znajdujące się w łazience: pasta do zębów, szczoteczka do zębów, szczotka do włosów, płyn do kąpieli, szampon, gąbki do mycia/myjki o różnych fakturach, grzebień, lusterko toaletowe; talerzyk, pieprz, szklanka wody, płyn do mycia naczyń, waciki kosmetyczne nasączone substancjami do mycia i kąpieli (szampon, balsam, płyn do kąpieli) o różnych zapachach; dwie kromki chleba, dwa czyste plastikowe woreczki strunowe
- Oglądanie i nazywanie przyborów toaletowych
Rodzic wspólnie z dzieckiem ogląda przybory toaletowe (pasta do zębów, szczoteczka do zębów, szczotka do włosów, płyn do kąpieli, szampon, gąbka do mycia, grzebień, lusterko toaletowe, ręcznik). Dziecko nazywa je, wymienia, na jaką głoskę zaczyna się dane słowo. Określa zastosowanie każdego z przedmiotów.
- Zabawa rozwijająca spostrzegawczość — Czego brakuje?
Rodzic układa na stole przybory toaletowe (z poprzedniego ćwiczenia). Dziecko ogląda je, następnie odwraca się tyłem, a wtedy rodzic chowa jeden przedmiot (lub więcej przedmiotów). Zadaniem dziecka jest odgadnąć, którego przedmiotu brakuje.
- Rozpoznawanie przedmiotu po dotyku
Rodzic umieszcza jeden przedmiot toaletowy w pudełku/woreczku/pod materiałem tak, aby dziecko mogło swobodnie dotknąć obydwoma rękami przedmiot, ale aby nie był dla niego widoczny. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie przedmiotu po dotyku i nazwanie go.
- Zabawa ruchowa – Czynności higieniczne
Dziecko i rodzic na zmianę pokazują jakąś czynność higieniczną. Zadaniem drugiej osoby jest rozpoznanie i nazwanie tej czynności.
- Rozmowa z dzieckiem na temat czynności higienicznych
Rodzic prosi dziecko o wymienienie znanych mu czynności higienicznych. Rodzic zadaje pytania:
- Dlaczego wykonujemy te czynności higieniczne?
- Co stałoby się, gdybyśmy przestali się myć? Czy miałoby to wpływ na nasze zdrowie?
- Dlaczego nie możemy myć rąk samą wodą?
- Jak prawidłowo myć ręce?
Rodzic pyta dziecko, kiedy powinniśmy myć ręce i dlaczego mycie rąk wodą z mydłem jest tak ważne. Rodzic wyświetla na ekranie komputera lub pokazuje wydrukowaną obrazkową instrukcję mycia rąk. Razem z dzieckiem starają się dokładnie umyć ręce, wykonując kolejno punkty instrukcji.
- Eksperyment z kromkami chleba
Rodzic przygotowuje wspólnie z dzieckiem dwie kromki chleba oraz dwa foliowe woreczki strunowe. Jedną kromkę chleba dziecko dotyka po obu stronach świeżo umytymi (wodą i mydłem) dłońmi. Wkłada kromkę do woreczka strunowego i zamyka go. Rodzic podpisuje woreczek – „umyte ręce”. Drugą kromkę chleba dziecko dotyka brudnymi dłońmi (po powrocie z dworu, po zabawie), wkłada ją do drugiego woreczka i zamyka go. Rodzic podpisuje woreczek „brudne ręce”. Woreczki z kromkami chleba odkładają w widocznym miejscu i obserwują zachodzące na chlebie zmiany przez następne dni. Za każdym razem rodzic może zapisać obserwacje dziecka. Rodzic omawia z dzieckiem różnice pomiędzy zmianami zachodzącymi na chlebie w obydwu woreczkach i rozmawia z dzieckiem, podkreślając, dlaczego chleb dotykany brudnymi rękami psuje się szybciej (liczba zarazków na dłoniach przeniesiona na kromkę chleba).
Dzień trzeci: Kocia muzyka – poznawanie litery k, K
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:
tacka lub talerz w ciemnym kolorze, mąka lub kasza manna, suchy makaron; dowolny drukowany tekst, po którym dziecko może pisać (np. stara gazeta), muzyka klasyczna (np. Poranek, E. Grieg) lub inna muzyka, która ma określony rytm i nastrój; karteczki z napisanymi przez rodzica literami: k, o, t, K, a, m, a
- Urodziny Kasi - opowiadanie
Rodzic czyta dziecku krótkie opowiadanie:
Zbliżały się szóste urodziny Kasi. Jej największym marzeniem było posiadanie w domu zwierzątka. Starszy brat Kasi, Karol, bardzo chciał mieć w domu węża, ale nie wiadomo dlaczego mama Kasi i Karola nie chciała się na niego zgodzić.
Kiedy nadszedł dzień urodzin Kasi, cała rodzina zebrała się na przyjęciu urodzinowym. Mama Kasi przygotowała dla niej piękny tort z sześcioma świeczkami. Karol wykonał piękne dekoracje na przyjęcie. Kiedy wszyscy zaśpiewali radosne „Sto lat!”, Kasia zauważyła, że tata wniósł do pokoju duże pudełko z dziurkami, przewiązane piękną czerwoną wstążką. Kasia wzięła do rąk pudełko, a w środku, ku jej zaskoczeniu, coś zaczęło się ruszać i wydawać dźwięki! Kasia rozwiązała kokardę, zdjęła przykrycie pudełka, a jej oczom ukazał się mały biały kotek! Kasia aż pisnęła z radości. – Mój wymarzony kot! Jest piękny, dziękuję! Nazwę go Kama! – i przytuliła kotka do siebie. Radości Kasi nie było końca.
Rodzic zadaje pytania do opowiadania:
- Jakie było największe marzenie Kasi?
- Jak miał na imię brat Kasi?
- Na jakie zwierzę w domu nie chciała się zgodzić mama Kasi i Karola?
- Jak Kasia nazwała kotka, którego dostała w prezencie od rodziców?
- Poznawanie liter k, K
Rodzic prosi dziecko, aby powtórzyło słowa: kot, Kama, Kasia, Karol i określiło, jaką głoską rozpoczynają się te słowa. Następnie - aby podzieliło te słowa na sylaby.
Rodzic wręcza dziecku karteczki z literami: k, o, t, K, a, m, a. Prosi dziecko, aby ułożyło z liter słowa „kot” i „Kama”. Rodzic zadaje pytanie: dlaczego słowo „Kama” rozpoczynamy wielką literą? Jakie inne słowa rozpoczynamy wielką literą (np. imiona, nazwiska, nazwy miast)?
- Pisanie i układanie litery k, K
Rodzic pokazuje dziecku, jak poprawnie napisać literę k, K. Następnie dziecko otrzymuje tackę/talerz w ciemnym kolorze i wysypuje na nią cienką warstwę mąki/kaszy manny. Następnie dziecko stara się samodzielnie napisać palcem litery k i K palcem na mące.
Kolejnym ćwiczeniem jest ułożenie na stole liter k, K z suchego makaronu (lub innych dostępnych małych materiałów).
- Kocia muzyka
Rodzic pyta dziecko, czy wie, co oznacza określenie „kocia muzyka” (głośna, hałaśliwa, niemelodyjna muzyka). Następnie prosi dziecko, aby za pomocą „kocich dźwięków” zanuciło dowolną piosenkę – zadaniem rodzica jest odgadnąć, jaką piosenkę nuci dziecko.
- Zabawa muzyczno-ruchowa – Rysowanie muzyki
Rodzic odtwarza dziecku fragment utworu muzycznego (np. Poranek, E. Grieg). Zadaniem dziecka jest stworzenie ilustracji do słuchanego utworu (za pomocą kredek, flamastrów). Po wykonaniu ilustracji warto porozmawiać z dzieckiem, jaki był nastrój wysłuchanego utworu, jakich kolorów użyło na swoim rysunku i dlaczego.
- Szukanie liter k, K w tekście
Dziecko otrzymuje drukowany tekst (np. z gazety). Jego zadaniem jest odnaleźć w tekście wszystkie litery k i zaznaczyć je żółtą kredką, oraz wszystkie litery K i zaznaczyć je zieloną kredką. Rodzic może sprawdzić, czy dziecku udało się znaleźć wszystkie litery k i K.
Dzień czwarty: Bezpieczeństwo w domu i poza nim
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:
domowa apteczka (leki, materiały opatrunkowe), papier kolorowy, bibuła, klej, nożyczki, flamastry, zdjęcia przedstawiające bezpieczne i niebezpieczne zachowania dzieci
- Rozmowa o bezpieczeństwie - Domowa apteczka
Rodzic kładzie przed dzieckiem zawartość domowej apteczki – leki i środki opatrunkowe. Dziecko ogląda pod nadzorem rodzica leki, opisuje ich kolor, konsystencję. Rodzic opowiada o zastosowaniu leków oraz opisuje sytuacje, w których można je zażywać. Rodzic zadaje dziecku pytania i wyjaśnia bezpieczeństwo związane z zażywaniem leków:
- W jakich sytuacjach stosujemy leki?
- Czy możemy brać leki, kiedy jesteśmy zdrowi?
- Czy wolno nam zażywać leki w ilościach, jakie sami wymyślimy? Co może się stać, gdy przyjmiemy leki przepisane przez lekarza innej osobie?
- Czy dzieci mogą bawić się lekami? Czy mogą jeść tabletki lub pić syrop bez wiedzy dorosłego?
- Po co w apteczce znajdują się bandaże, plastry, gaziki itp.?
- Wykonanie pracy plastycznej – Makieta mojego miasta
Rodzic mówi dziecku, że wspólnie wykonają makietę miasta. Do tego zadania mogą przydać się pudełka, klocki oraz inne przedmioty, które posłużą do budowy budynków, ulic i zieleni miejskiej. Dziecko umieszcza elementy wymyślonego przez siebie miasta na podłodze/dywanie. Dodaje wspólnie z rodzicem kolejne budynki, ulice itp. Rodzic może pomóc dziecku podpisać budynki, dodać nazwy ulic wymyślone przez dziecko czy stworzyć szyldy, znaki drogowe. Rodzic może zainicjować rozmowę o bezpieczeństwie w stworzonym przez dziecko mieście, dopytać, gdzie mogą udać się mieszkańcy, gdy są chorzy, gdy ktoś ich okradnie itp.
- Rozmowa na temat adresu zamieszkania
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat adresu zamieszkania. Wspólnie głośno wymawiają nazwę ulicy i numer domu, pod którym mieszkają, i zapisują adres na kartce. Rodzic przestrzega dziecko przed podawaniem adresu obcym osobom.
- Zabawa dydaktyczna – quiz Bezpieczne czy niebezpieczne
Rodzic przygotowuje zestaw pytań do quizu o bezpieczeństwie, dotyczących sytuacji i zachowań bezpiecznych i niebezpiecznych. Zadaniem dziecka jest określenie, czy opisana sytuacja jest bezpieczna czy nie oraz dlaczego:
- Wymykasz się z domu bez wiedzy rodziców. Idziesz sam ulicą, oddalając się od swojego domu.
- Jesteś na placu zabaw. Podchodzi do ciebie pan, którego nie znasz, i mówi, że jest kolegą twoich rodziców i odprowadzi cię do domu. Zgadzasz się i idziesz z tą osobą.
- Jesteś z rodzicami w dużym sklepie. Zapatrzyłeś się na zabawki na półkach i straciłeś rodziców z oczu, nigdzie nie możesz ich znaleźć. Podchodzisz do pracownika sklepu, mówisz, jak się nazywasz i że się zgubiłeś. Pracownik ogłasza przez mikrofon w sklepie, gdzie oczekujesz na spotkanie z rodzicami.
- Jesteś na podwórku i bawisz się z kolegami. W pewnym momencie podbiega do was duży pies. Wołacie go, zaczepiacie i rzucacie w niego zabawkami.
- Praca plastyczna – Kodeks bezpieczeństwa w domu
Dziecko wymienia zasady bezpieczeństwa, które obowiązują w domu. Rodzic, opisując różne sytuacje, może naprowadzić dziecko na zasady, których jeszcze nie wymieniło.
Rodzic przepisuje zasady na dużą kartkę. Dziecko ozdabia kartkę i umieszcza w widocznym miejscu.
- Układanie piosenki - Numery alarmowe
Dziecko przypomina znane mu numery alarmowe – 112, 997 (policja), 998 (straż pożarna), 999 (pogotowie). Dziecko z pomocą rodzica układa słowa piosenki o numerach alarmowych, na znaną melodię „Panie Janie”.
- Zabawy na świeżym powietrzu
Spacer po najbliższej okolicy. Zwrócenie uwagi na niebezpieczne sytuacje, które mogą się zdarzyć na spacerze.
Dzień piąty: Zdrowe zęby – ważna sprawa
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu:
2 jajka, ocet, sok z cytryny, sok z czerwonej kapusty, 2 szklane słoiki z nakrętkami, 2 przezroczyste szklanki, flamastry, kredki, papierowy kubek (lub kontury kubka narysowane na kartce)
- Prawda czy fałsz - Quiz o zębach
Rodzic zadaje dziecku pytania z quizu. Za każdą prawidłową odpowiedź dziecko otrzymuje jeden punkt:
- Stomatolog to lekarz, który zajmuje się zdrowiem naszych zębów. Prawda/Fałsz
- Kiedy dorosła osoba ma usunięty ząb, to w tym samym miejscu wyrośnie jej kolejny. Prawda/Fałsz
- Gazowane napoje wzmacniają nasze zęby. Prawda/Fałsz
- Nie musimy myć zębów regularnie, wystarczy to zrobić raz na tydzień. Prawda/Fałsz
- Kiedy nasz ząb jest chory i zrobi się w nim dziura, stomatolog zakłada w tym miejscu plombę. Prawda/Fałsz
- Częste jedzenie serów oraz picie mleka wzmacnia zęby u dzieci. Prawda/Fałsz
- Ćwiczenia logopedyczne – U dentysty
Rodzic siada naprzeciwko dziecka i wykonuje razem z nim gimnastykę buzi i języka:
- Liczymy ząbki – dziecko i rodzic dotykają czubkiem języka kolejnych zębów szczęki górnej, a potem dolnej, przy szeroko otwartej buzi.
- Czyścimy ząbki – oblizują zęby językiem przez zataczanie kół po zewnętrznej części zębów.
- Szczękamy z zimna – naśladują szczękanie zębami z zimna, przy rozciągniętych wargach
- Szczerzymy zęby – pokazują wszystkie zęby
- Rozmowa – jak dbać o zęby?
Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat dbania o zdrowie zębów:
- Dlaczego powinniśmy dbać o zęby?
- Czy powinniśmy chodzić do stomatologa tylko wtedy, gdy coś złego dzieje się z naszymi zębami?
- Jak nazywają się przybory do higieny jamy ustnej?
- Projektowanie swojego kubka do mycia zębów
Dziecko otrzymuje biały papierowy kubek lub narysowaną na kartce sylwetę kubka. Jego zadaniem jest zaprojektowanie i stworzenie swojego kubka do mycia zębów.
- Kwaśne eksperymenty
Rodzic pokazuje dziecku jajko i wyjaśnia, że jego skorupka zbudowana jest z wapnia, który jest także budulcem naszych zębów. Zaprasza dziecko do wykonania dwóch eksperymentów, które pokażą, co może szkodzić naszym zębom:
- Co powoduje kwas?
Rodzic wlewa do dwóch szklanek sok z czerwonej kapusty (ostudzony), powstały po jej pokrojeniu i zalaniu gorącą wodą. Dziecko określa kolor soku (niebieski). Następnie dziecko wlewa do pierwszej szklanki z sokiem z kapusty kilka kropli soku z cytryny – dziecko obserwuje, jak zmienia się kolor soku z kapusty. Rodzic wyjaśnia, że cytryna zawiera kwas, który zmienia zabarwienie soku z kapusty na jasnofioletowy. Następnie do drugiej szklanki z sokiem z kapusty dziecko wlewa kilka kropli octu (jeśli nie zna jego zapachu i smaku, może powąchać i spróbować odrobinę octu). Ponownie dziecko obserwuje i opisuje, jak zmienił się kolor soku z kapusty (jasnofioletowy). Rodzic wyjaśnia, że kwasy działają szkodliwie na nasz organizm, w tym zęby.
- Co stanie się z jajkiem w kwasie?
Rodzic przygotowuje do eksperymentu dwa jajka, dwa słoiki oraz ocet. Dziecko nalewa do pierwszego słoika ocet, a do drugiego wodę z kranu. Do każdego słoika dziecko wkłada jedno jajko – można wspólnie z dzieckiem podpisać, który słoik zawiera ocet, a który wodę. Następnego dnia dziecko wspólnie z rodzicem przeprowadza obserwację i ocenia wygląd obu jajek. Zauważa zniknięcie skorupki wapiennej na jajku zanurzonym w occie i brak zmian na jajku zanurzonym w wodzie. Rodzic wyjaśnia, że ocet rozpuścił skorupkę jajka. Podobnie kwasy działają na nasze zęby – jeśli nie myjemy zębów po posiłkach, bakterie i kwasy rozpuszczają wapń będący ich budulcem.