Zwierzęce zagadki - praca zdalna 07.04.2021
1. Gimnastyka w domu i przedszkolu - zestaw ćwiczeń na środę
2. Rodzic czyta dziecku zagadki:
Lubi głośno gdakać,
kiedy zniesie jajko.
Każdy wie, że jest stałą
kurnika mieszkanką. (kura)
Zakręcony ogonek,
śmieszny ryjek ma
"Chrum, chrum – głośno woła –
kto jedzenie da?" (świnka)
Na przykład łaciate,
w oborze mieszkają.
Pasą się na łąkach,
zdrowe mleko dają. (krowy)
Nie pieje, nie gdacze,
tylko głośno kwacze.
Po stawie pływa.
Jak się nazywa? (kaczka)
Grzebień ma na głowie,
swoim głośnym pianiem
wszystkich wczesnym rankiem
budzi na śniadanie. (kogut)
3. Zapoznanie z wybranymi popularnymi przysłowiami, których bohaterami są zwierzęta, wyjaśnienie ich znaczenia.
Rodzic czyta dziecku przysłowia i wyjaśnia co one oznaczają.
- Gdyby kózka nie skakała, toby nóżki nie złamała - jeśli ktoś jest nieostrożny wtedy spotykają go przykre konsekwencje.
- Zapomniał wół, jak cielęciem był – to powiedzenie jest używane, gdy starsza osoba lub bardziej doświadczona zapomina że również popełniała błędy.
- Koń ma cztery nogi i tak się potyka – każdy może zrobić błąd.
- Pasuje jak wół do karety – zupełnie nie pasuje.
- Nie kupuj kota w worku – jakaś osoba decyduje się na coś bez wcześniejszego sprawdzenia.
Dziecko dzieli na sylaby każde przysłowie.
4. Hodowca owiec - słuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią
Rodzic odczytuje opowiadanie Katarzyny Wójcik-Bożętki. Następnie zadaje pytania: Jak nazywa się miejsce hodowli owiec i baranów? Jaki dźwięk wydają te zwierzęta? Kto w opowiadaniu hodował owce? Kto przyszedł z pomocą? Kim jest hodowca? Jak nazywał się gatunek owiec w owczarni pana Jana? Co powstaje z wełny merynosów? Dlaczego praca hodowcy może być trudna i męcząca?
Na koniec prezentuje zdjęcia. Jeszcze raz opowiada o właściwościach wełny merynosów i wyjaśnia, że rasa owiec merynos jest bardzo ceniona ze względu na runo, z którego produkuje się wełnę. Rasa ta wywodzi się z Azji, na świecie istnieje wiele gatunków, które nieco różnią się od siebie. W Polsce występują przeważnie osobniki pozbawione rogów.
Tekst opowiadania [.jpg, 1.33 MB]
Ilustracja_1 [.pdf, 490.17 kB]
Ilustracja_2 [.pdf, 353.26 kB]
5. Zabawa interaktywna - Ćwiczenia - wiejskie zwierzęta
6. Pogłaskaj konika - zabawa terapeutyczna
Rodzic i dziecko bawią się w parze – jedno jest "konikiem", drugie "opiekunem". "Konik" siada tyłem do "opiekuna". "Opiekun" wykonuje na "grzbiecie konika" delikatny masażyk do słów nauczyciela. Zabawa powinna się odbyć ze zmianą ról. W trakcie zabawy można odtwarzać delikatną, relaksacyjną muzykę.
Pogłaskaj konika
(Katarzyna Wójcik-Bożętka)
W boksie w stajni "Strzała" stała klacz Andromeda. Jej szyja błyszczała w słońcu (powłóczyste ruchy z góry pleców na dół). Do boksu weszła opiekunka Ola, przetarła wiechciem słomy cały grzbiet konika (ruchy gładzenia całymi dłońmi po plecach), wyjęła zgrzebło i czesała nim po bokach klaczy (ruch gładzenia po boczkach pleców, raz po prawej, raz po lewej stronie). Ostukała zgrzebło o twarde podłoże, aby usunąć nagromadzone w nim zanieczyszczenia (delikatne stukanie zgiętą piąstką w dół pleców). Wyczesała grzebieniem grzywę i ogon Andromedy (ruchy gładzenia po głowie). Wyskrobała kopystką brud z końskich kopytek (delikatne skubanie kciukiem
i palcem wskazującym na ramionach). A na koniec przytuliła się do swojej ukochanej klaczy (przytulenie z objęciem pleców partnera w zabawie).
7. Literki z plasteliny
Rodzic podaje nazwy różnych zwierząt, które mieszkają na wsi. Zadaniem dziecka jest określić na jaką literę rozpoczyna się nazwa zwierzęcia. Następnie wykorzystując plastelinę, tworzy literę.
Pomysły na zabawy i pomoce dydaktyczne pochodzą ze scenariusza pracy zdalnej zamieszczonego na stronie www.mac.pl oraz Miesięcznika Bliżej Przedszkola nr 2.233/2021